Trasa rowerowa do Lasu Zabierzowskiego

Las Zabierzowski to największy kompleks leśny na zachód od Krakowa. Położony w okolicach Krakowa, w Gminie Zabierzów, liczy prawie 500 ha terenu o zróżnicowanej rzeźbie wapiennej, poprzecinanej licznymi dolinami. Drzewostan to głównie buk, dąb ale także sosny czy świerk. Spotkać tu można wiele chronionych gaturnków roślin kwiatowych jak np. wawrzynka wilczełyko, lilia złotogłów czy konwalia majowa.

Wyznaczony rezerwat przyrody "Skała Kmity" obejmuje przeciwległe fragmenty zboczy i ma powierzchnię 19,49 ha. Znajduje się na terenie pięknego obszaru Tenczyńskiego Parku Krajobrazowego.

Na prawym zboczu rezerwatu znajduje się wapienna skała o wysokości ok 25m, towarzysząca podróżnym przejeżdżajacym obok kompleksu leśnego. Nazwa skały "Skała Kmity" wiąże się z legendami o rycerzu Stanisławie Kmity i jego ukochanej Olimpii Bonerówny, córce dziedzica sąsiednich Balic. Jedna z legend głosi, że pogrążony w rozpaczy rycerz, nie mogąc poślubic swojej ukochanej, rzucił się ze skały pędząc na koniu. Inna głosi, że oboje rzucili się w przepaść uciekając przed pogonią. Legendę przypominają wyryte na skale wiersze autorstwa Adama Gorczyńskiego (znanego pod pseudonimem Jadam z Zatora) oraz Wincentego Pola. Widnieje również data "1515" nawiązująca do pierwszej.

Na szczycie skały znajduje się krzyż z 1911 roku na pamiątkę 500 rocznicy zwycięstwa pod Grunwalde.

Na terenie Lasu Zabierzowskiego poprowadzono trasy dydaktyczne przez Dolinę Grzybowską oraz trasę rowerową obok Skały Kmity.

Po zapoznaniu się z celem wycieczki, ruszamy. Rozpoczynamy na końcu Rudawy. Wyjeżdżając na asfaltową ulicę, skręcamy w lewo. Przejeżdżamy przez most i za kilkadziesiąt metrów skręcamy w prawo w ulicę Pylną. Na poczatku prowadzi ona wzdłuż domków jednorodzinnych ale już po chwili wjeżdżamy w pola. Niestety przy kolejnych domkach jednorodzinnych droga się kończy i musimy pojechać ścieżką trawiastą. Za domami skręca w lewo i tu pierwszy podjazd. Jest niewielki ale niestety dość stromy. Wprowadzamy rowery pod górę. Za nami roztacza się widok na Kraków a nad nami co jakiś czas przelatują lądujące samoloty w Balicach. Jedziemy dalej. Zjeżdżamy dość stromym zboczem na ulicę asfaltową. Od razu skręcamy w prawo. Po kilkudziesięciu metrach na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w ulicę Podkamyk. Możemy jechać dalej prosto ulicą Jadwigi Majówny i tym samym skrócić sobie trasę ale ten wartiant zostawiamy na drogę powrotną. Ulicą Podkamyk przejeżdżamy przez torowisko. Dalej jedziemy tak jak prowadzi droga i na rozwidleniu skręcamy w lewo. Droga asfaltowa zmieniała się w drogę polną, miejscami zarośniętą i błotnistą ale dającą się przejachać bez większych problemów. Wyjeżdżamy na większą przestrzeń, mijamy jeziora i jedziemy przez pola. Widoki i okolice są bardzo przyjemne. W oddali domki, pobliskie lasy, jak zawsze cisza i spokój :) Za chwilę zrobimy postój ale chcemy wyjechać na wzniesienie, żeby mieć lepszy widok na otaczający nas krajobraz. Dojedziemy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo. Jadąc prosto możemy od razu pojechać do Szczyglic. To teraz trochę podjazdu. Redukujemy przełożenia i bez trudu znajdujemy się na wzniesieniu. Jeszcze tylko przejazd wzdłuż pola kukurydzy i odpoczynek. Przed nami widok na góry.. Na pewno warto tu być po żniwach, przy idealnej pogodzie. Wtedy widok może być jeszcze piękniejszy. Zjeżdżamy drogą w dół. Uważamy na kamienie i piach, kontrolując prędkość. Na dole skręcamy w prawo, przejeżdżamy obok skrzyżowania kolejowego i poruszamy się wciąż po polnej drodze. Samoloty nad nami już są bardzo nisko, przed nami lotnisko Balice. Wyjeżdżamy na autostradę A4. Asfaltową drogą poprowadzoną wzdłuż niej przejeżdżamy kilkaset metrów, mijając przy tym pasjonatów lotnictwa. Na skrzyżowaniu jedziemy prosto, wjeżdżając w ulicę nr 774 Stanisława Kmity. Natężenie ruchu jest średnie, dlatego co jakiś czas zerkamy, czy nic za nami nie jedzie. W razie potrzeby możemy skorzystać z pobocza, przepuszczając samochody. W oddali wznosi się Skała Kmity informując nas, że zbliżamy się do celu naszej wycieczki. Jeszcze tylko zakręt w lewo za dwoma domami w drogę wewnętrzną i jesteśmy na miejscu.

Jeśli chcecie dojechać do Zabierzowa, kontynuujcie jazdę droga 774. Na skrzyżowaniu skręćcie w lewo.

Traseo

Sprawdź nawigacje rowerowe na Ceneo

Przebieg trasy

Początek trasy: Rudawa

Koniec trasy: Las Zabierzowski

Etapy: Rudawa - Tenczyński Park Krajobrazowy - Autostrada A4 - Las Zabierzowski

1. Rudawa - początek trasy
    1. wycieczkę rozpocznij na końcu Rudawy. Zobacz trasę rowerową wzdłuż Rudawy.
    2. skręć w lewo, przejedź przez most a następnie dojedź do ulicy Polnej, skręć w prawo
  2. Ulica Polna
    1. ulicą Polną dojedź do samego końca, miniesz pola
    2. przy domkach jednorodzinnych droga się kończy
    3. wjedź w trawiastą ścieżkę, która za domami skręca w lewo po górę
    4. podjazd jest zbyt stromy, będziesz musiał wyprowadzić rower, jedź dalej prosto
    5. na końcu jest stromy zjazd, wypadający na ulicę asfaltową (ulica Jadwigi Majówny), na szczęście mało ruchliwą
    6. skręć w prawo
  3. Ulica Jadwigi Majówny
    1. przejedź ok 200m, dojedziesz do skrzyżowania, na którym skręć w prawo w ulicę Podkamyk
    2. jadąc dalej ulicą Jadiwgi Majówny, możesz skrócić sobie trasę, jeśli nie chcesz jechać przez pola
  4. Ulica Podkamyk
    1. ulica Podkamyk z nawierzchni asfaltowej wpada w polną, miejscami może być zarośnięta i błotnista ale jest przejezdna
    2. przejedź przez torowisko
    3. za torowiskiem skręć w lewo tak jak prowadzi droga
    4. z prawej strony miniesz jeziora
    5. znajdujesz sie dokładnie pod korytarzem dla lądujących samolotów w Balicach
    6. kiedy droga zakręci w prawo wzdłuż jeziora, możesz jechać dalej prosto lub skręcić w lewo i pojechać przez pola
    7. na skrzyżowaniu skręć w lewo, jeśli pojedziesz prosto dojedziesz do Szczyglic
  5. Droga przez pola
    1. po skręcie w lewo na skrzyżowaniu przez kolejne kilkadziesiąt metrów będziesz jechać pod górę
    2. wyjedziesz na rozwidlenie, nie ma znaczenia czy pojedziesz w lewo czy w prawo, na końcu wyjedziesz mniej więcej w tym samym miejscu
    3. jadąc w lewo pojedziesz wzdłuż pola kukurydzy
    4. jeśli jest słoneczna pogoda będziesz mógł zobaczyć góry
    5. zjedź drogą w dół, skręć w prawo przy torowisku, jedź dalej polną drogą
    6. przed Tobą lotnisko Balice
    7. wyjedziesz na autostradę A4
  6. Autostrada A4
    1. jedź asfaltową nawierzchnią wzdłuż autostrady
    2. po ok 1 km dojedziesz do skrzyżowania, przejedź przez nie prosto, wjeżdżając w ulicę Stanisława Kmity
  7. Ulica Stanisława Kmity
    1. ulica jest średnio ruchliwa dlatego staraj się jecahać uważnie
    2. w oddali ujżysz skałę Stanisława Kmity
    3. jedź prosto, po ok 1200m skręć w lewo w drogę wewnętrzną prowadzacą do Lasu Zabierzowskiego